KSK bol prvou samosprávou na Slovensku s vlastnou vodíkovou stratégiou a
podľa jeho predsedu Rastislava Trnku sa púšťa aj do konkrétnych
projektov. „Ak ich chceme robiť efektívne, potrebujeme vodík v našom
kraji aj vyrábať. Preto sme sa rozhodli nadviazať spoluprácu so
spoločnosťou KOSIT, s ktorou chceme tento zelený zdroj energie vyrábať
jednak z tepla, ktoré vzniká zhodnocovaním nerecyklovateľného odpadu, aj
z fotovoltaických zdrojov. Za ideálnych podmienok dokážeme v rámci
tohto projektu vyrobiť také množstvo vodíka, ktoré by postačovalo na
pokrytie ročnej prevádzky približne 50 autobusov v prímestskej doprave,“ povedal.
KOSIT prevádzkuje zariadenie na energetické využitie odpadov (ZEVO).
Prevádzka v košickej Barci energeticky zhodnotí ročne až 120.000 ton
nerecyklovateľného odpadu, ktoré premieňa na tepelnú a elektrickú
energiu. Takto vyrobené teplo pomáha vykurovať košické domácnosti, po
novom bude ZEVO vyrábať z odpadu aj vodík. „Vodík chceme vyrábať na
báze vysokoteplotného elektrolyzéra, teda elektrolýzou vody. Vstupom pri
takejto výrobe je elektrická energia, tepelná energia a voda, výstupom
je vodík, ktorý sa uskladňuje v zásobníkoch a následne pod tlakom
exportuje na čerpacie stanice. Na tento účel dobudujeme samostatnú
prevádzku v areáli ZEVO v Košiciach-Barci,“ povedal generálny
riaditeľ spoločnosti Marián Christenko. Projekt pritom musí prejsť
procesom posudzovania vplyvov na životné prostredie (EIA) a ďalšími
povoľovacími procesmi. „Skúšobná prevádzka výroby vodíka by sa mala spustiť po absolvovaní týchto administratívnych procesov najneskôr v roku 2026,“ konštatoval šéf podniku.
Vodík vyrobený použitím technológie elektrolýzy chce kraj prednostne
využívať ako pohonnú látku, a to najmä v prímestskej autobusovej
doprave. Podobný projekt už dva roky funguje v nemeckom meste Wuppertal.
V zariadení ZEVO tam vyrábajú vodík na pohon mestských bezemisných
autobusov, ktoré prispievajú k výraznému zlepšeniu kvality ovzdušia.
Memorandum o spolupráci KSK a KOSIT ráta aj s výstavbou fotovoltaického
zdroja na výrobu zelenej elektriny. Tá by mala následne slúžiť taktiež
na výrobu vodíka.
Projekt ráta s financiami z Fondu na spravodlivú transformáciu, plánu
obnovy a odolnosti, prípadne iných podporných programov na financovanie
projektov z Európskej únie. Ak zámer odsúhlasí krajské zastupiteľstvo,
do troch mesiacov od podpisu memoranda založí kraj so spoločnosťou
spoločný podnik, ktorý bude koordinovať projekt. Každý z obchodných
partnerov bude mať v ňom 50-percentný podiel, informoval Trnka.
Na obnoviteľné zdroje energií je orientovaná aj súčasná európska
politika. Členské štáty EÚ sa zaviazali dosiahnuť uhlíkovú neutralitu do
roku 2050. „Dôležitým míľnikom v našom úsilí je pomoc pri zavádzaní
vodíkových technológií do praxe v rámci vznikajúcich vodíkových údolí.
Výborným príkladom je Košický samosprávny kraj, ktorý je členom Národnej
vodíkovej asociácie Slovenska (NVAS). NVAS je pripravená kedykoľvek
pomôcť s realizáciou prvého vodíkového reťazca v Košickom kraji,“ povedal predseda NVAS Ján Weiterschütz.
KSK v rozpočte na tento rok vyčlenil 630.000 eur na nákup vodíkových
bicyklov, rozvoj vodíkových technológií a budovanie vodíkovej
infraštruktúry. Na prelome apríla a mája testoval dva vodíkové
automobily, ktoré na propagáciu vodíkových technológií zapožičala
Slovenská inovačná a energetická agentúra (SIEA). „Naše dve vodíkové
autá si po Košickom samosprávnom kraji vyskúša aj prešovská župa. Sme
presvedčení, že čím viac ľudí sa oboznámi s výhodami vodíkového pohonu,
tým väčšie šance máme presadiť na Slovensku technologické inovácie a
alternatívy v doprave,“ povedal generálny riaditeľ SIEA Peter Blaškovitš.